حیات سیاسی و فرهنگی اردبیل از شیخ صفی تا شاه تهماسب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده زیبا عظیمیان
- استاد راهنما علی اکبر تشکری بافقی زهره چراغی
- سال انتشار 1393
چکیده
تشکیل سلسله صفوی در سال 907 هجری به عنوان یکی از مهمترین تحولات تاریخ ایران قلمداد می¬شود، که نه تنها با تثبیت حاکمیت خود بر مناطق وسیع و ایجاد وحدت سیاسی برای دو قرن و نیم در میان این مناطق زمینه ساز استقلال ایران شدند ، بلکه با رسمیت بخشیدن به تشیع و حمایت همه جانبه از این مذهب تاریخ ایران را در مسیر نوینی قرار دادند. مؤسس این سلسله اسماعیل میرزا بود که با استفاده تجربه نظامی پدر و پدربزرگش و با درس گرفتن از علل شکست آنها و با پشتوانه و حمایت مردمی طرفداران و مریدان طریقت صفوی که نتیجه قرنها فعالیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اجدادش در شهر و منطقه اردبیل بود موفق به تشکیل سلسله صفوی شد. از همین رو این پایان نامه با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از متون و اسناد تاریخی حیات سیاسی- اجتماعی و فرهنگی اردبیل، از تشکیل خانقاه صفوی توسط شیخ صفی تا تثبیت حاکمیت اسماعیل بر ایران، را شرح و تفسیر می نماید. بررسی تحولات تاریخی اردبیل در این دوره مستلزم آگاهی از وضعیت جغرافیای طبیعی و فضای تاریخی این شهر می باشد. موقعیت شهر اردبیل و حیات فرهنگی، اقتصادی آن نه تنها بر وضعیت و موقعیت خاندان صفوی تأثیر گذاشت بلکه زمینه¬ را برای خیزش این خاندان به منظور رسیدن به قدرت را فراهم نمود و از سوی دیگر نیز تشکیل خانقاه صفویه، فعالیت های شیوخ صفوی،حضور گسترده مریدان و طرفداران این خاندان در اردبیل و نهایتاً حمایت¬های بی دریغ حکمرانان صفوی و غیر صفوی در ادوار مختلف تاریخی از شهر و خانقاه اردبیل بر حیات فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شهر تأثیر فراوانی گذاشت.
منابع مشابه
اقدامات فرهنگی شاه تهماسب اول در نهادینهسازی تشیع در جامعه
شاهاسماعیل اول مؤسس سلسله صفویه مذهب تشیع را در ایران رسمیت بخشید. این کار ابتدا در شهرها با قدرت نظامی اعلام میشد، اما صفویان دریافتند که برای تثبیت این مذهب در تاروپود جامعه و نهادینهسازی آن، به اقدامات گسترده فرهنگی و تشکیلاتی نیاز است. دوره پنجاهساله سلطنت شاهتهماسب اول (930ـ984ق.)، فرزند و جانشین شاهاسماعیل، فرصت مناسبی را فراهم آورد تا وی با حضور عالمان مهاجر که از مناطق عربی جبلعا...
متن کاملنسخه ای نویافته از عالمآرای شاه تهماسب
یکی از سنتهای تاریخنگاری ایران، نگارش کتابهایی درباره زندگانی پادشاهانی است که دوران زمامداری ایشان با تحولات بسیار اثرگذاری همراه بوده است. یکی از این دست کتابها-که به صورت نسخه خطی میباشد- توسط «اسماعیل حسینی مرعشی تبریزی» معروف به میرملایمبیگ از نویسندگان دوران شاهصفی و شاهعباس دوم صفوی نگاشته شده است و آن را میتوان «عالمآرای شاهتهماسب» نام نهاد. نویسنده در این کتاب با هدف شرح وقا...
متن کاملمناسبات مذهبی ـ سیاسی خاندان صفوی با حکمرانان ایران و آسیای صغیر (از شیخ صفی الدین تا شاه اسماعیل اول)
رساله حاضر به بررسی روابط مذهبی-سیاسی خاندان صفوی با حاکمان وقت ایران و آناطولی می پردازد. در این رساله سعی شده است با شرح وقایع زندگانی هر یک از مرشدان هشت گانه صفوی قبل از تشکیل حکومت، چگونگی ارتباط شان با امرا و سلاطین ایران و آسیای صغیر مشخص گردد. در این بررسی دو بعد مذهبی و سیاسی مناسبات شیوخ صفوی با صاحبان قدرت و بالعکس به تصویر کشیده شده است. خاندان صفوی با دارا بودن دو امتیاز برجسته، ی...
15 صفحه اولمؤلفههای فرهنگی ـ مذهبی مؤثر بر پیدایی و تداوم حیات سیاسی شاه اسماعیل اول و شاه طهماسب اول صفوی
اسماعیل صفوی که به مقام مرشد کامل در طریقت صوفیانه صفوی نائل آمده بود، با تکیه بر مریدان قزلباش خود توانست پس از جنگ و نبردهای بسیار، سلطنت مقتدر و درازآهنگی را در سرزمین ایران پایهگذاری کند و رسمیت مذهب تشیع را در سراسر کشور اعلام نماید. قزلباشان یا همان نیروهای نظامی شاه اسماعیل اول که عمدتاً خاستگاهی قبیلهای داشتند، بهشدت به سازمان و تشکیلات صوفیانه پایبند بودند. این نیروها، تشیع غالیانها...
متن کاملپژوهشی در خاستگاه اصلی صندوق قبر شیخ صفی و شاه اسماعیل اول صفوی
صندوق قبر شیخ صفیالدین و شاه اسماعیل اول از آثار چوبی و نفیس هنر دوره اسلامی به شمار میآیند. ساخت این دو صندوق قبر در بسیاری از منابع غربی و بعضاً ایرانی، به دوران حکومت همایون شاه و هنرمندان هندی نسبت داده شده است؛ این در حالی است که بر اساس مطالعات صورت گرفته دلایل بسیاری مبنی بر اصالت و خاستگاه ایرانی دو صندوق قبر مذکور میتوان ارائه داد، از جمله تزیینات، مواد مصرفی و شیوه خاتمکاری متفاوت د...
متن کاملروابط بازرگانی دولت صفویه با عثمانی از دورﮤ شاه صفی تا سقوط صفویان (1039تا1135ق/1629تا1722م)
روابط بازرگانی صفویه با عثمانی در سیاستهای این دو دولت پس از معاهدﮤ ذهاب تا سقوط صفویان نقش تعیینکنندهای ایفا کرد. قدمت این روابط بسیار بیشتر از آن بود که با ملاحظههای ایدئولوژیک و دشمنیهای مقطعی به اساس آن خدشه وارد شود. بااینهمه در روزگار حاکمیت صفویان و باتوجه به دشمنیهای دولتهای ایران و عثمانی، روابط بازرگانی که تابع وضعیت سیاسی بود، با چالش جدی روبهرو شد. هر دو دولت تلاش کردند از...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023